header_image
WoningNieuwbouw
Advanced Search
we found 0 results
Your search results

Glimlachen om eerste Nationale Huizennacht

Geschreven door Inge Baeten on 24 september 2014
| 1
Nationale Nederlanden Bank informeert de makelaardij

Nationale Nederlanden Bank informeert de makelaardij

Een nachtje slapen in een woning voordat je overgaat tot koop. Dat is op zich best een goed idee. Toch promoot mijn kantoor  de slaapactie van een Bank niet actief. Waarom niet? Het is in potentie namelijk best een kansrijk middel.

Nationale Nederlanden promoot al vanaf augustus intensief hun “nationale” huizennacht. De bedoeling van de bank is  om in contact te komen met nieuwe klanten. De bank vraagt aan huizenverkopers om hun woning in te voeren op de daarvoor bestemde website. Verkopers zijn tenslotte de kopers van de toekomst. Ook als koper kun je je aanmelden op de website.

Ik vind de campagne van Nationale Nederlanden erg leuk. Maar of hij effectief is? Kort onderzoek leert dat een paar weken campagne voeren nog geen interessante leads voor Nationale Nederlanden heeft opgeleverd. Op de website heb ik gezocht in een groot gebied rondom mijn kantoren. Wat blijkt? Op de hele Noordwest Veluwe (toch meer dan 200.000 inwoners) doet niemand mee met het slaapidee. Dat kan aan onze kat-uit-de-boom houding liggen. Even Amersfoort gecheckt. Resultaat:  0 deelnemers. Zwolle? 0 overnachtingen mogelijk. En ook in Amsterdam heeft geen verkoper zich nog gemeld. Gelukkig is men in Rotterdam wel uitgeslapen. Maar liefst 2 woningen doen er daar mee.

Het marketing team van Nationale Nederlanden beseft zo langzamerhand dat ze binnenkort door de directie op het slaapmatje worden geroepen. In een laatste poging om nog iets van de Open Huizennacht te maken kregen makelaars vandaag een brief met de titel “Help mee om van meer kijkers kopers te maken”. Daar moest ik even van glimlachen.

Wanneer wordt een kijker een koper? Dat hangt van veel facetten af. Hoewel er kritiek mogelijk is op de woningmarkt, is het proces in Nederland vrij robuust. De transactieprijzen zijn transparant, het aanbod is actueel, de informatieverstrekking is deugdelijk,  makelaars en notarissen zijn opgeleid, het juridische proces is in orde en corruptie is uitzonderlijk. Uiteindelijk hebben we ook partijen die met elkaar praten. En daar gaat het bij nou eenmaal bij een woningtransactie om. Heb ik als koper vertrouwen in het huis en in de verkoper? Heb ik als eigenaar vertrouwen in de koper? Als dat er is, dan is een belangrijke voorwaarde voor een transactie vervuld.

Dat vertrouwen, creëren we door met elkaar te praten, transparant te zijn in belangen en twijfels weg te nemen. De afgelopen 20 jaar heb ik niet gemerkt dat een nacht proefslapen een struikelblok was voor het vertrouwen van de koper. Dat kan natuurlijk wel een keer voorkomen. En misschien ook wel meerdere keren. En dan regelen we dat als Nederlandse makelaars voor onze klanten. Zodanig dat het veilig is voor zowel koper als verkoper. Dus heb je als koper een goede reden om een nachtje in de woning te willen slapen? Dan ga ik samen met de verkoper kijken of en hoe we dat kunnen regelen. Naar individuele behoefte en op een tijdstip dat het jou schikt.

Sorry Nationale Nederlanden Bank, het probleem is vooralsnog niet zo groot dat we er een oplossing  als De “Nationale Huizennacht” voor nodig hebben. Je zult je leads ergens anders vandaan moeten halen.

 

One thought on “Glimlachen om eerste Nationale Huizennacht

  • on 25 september 2014

    Beste Philipine,

    Met de Nationale Huizennacht beogen we een positief resultaat te realiseren voor alle betrokkenen. In de aanloop naar de aankondiging van de Nationale Huizennacht hebben wij daarom overleg gevoerd met diverse betrokken partijen, zoals de makelaarsverenigingen. We zijn ons ervan bewust dat makelaars potentiële kopers helpen om op een creatieve manier een nieuw huis te leren kennen. Deze creativiteit willen wij vanuit Nationale-Nederlanden graag ondersteunen met de Nationale Huizennacht. Juist omdat we graag willen meedenken met jullie, zijn we erg blij met je feedback. We willen namelijk met onze acties zo veel mogelijk aansluiten op de wensen van alle betrokken partijen. Als je vragen of suggesties hebt, mail ons gerust.

Geef een reactie