header_image
WoningNieuwbouw
Advanced Search
we found 0 results
Your search results

Energielabel: de makelaar logt in (7)

Geschreven door Philipine Vinke on 21 januari 2015
| 2 reacties

Vandaag blijkt dat het afmelden van een energielabel wel erg goedkoop is geworden. Anderhalve  week geleden kostte het goedkoopste label nog 10 euro. Een paar dagen later was de bodemprijs gezakt naar negen euro. Vandaag is het drie euro. Drie Euro! Wie kan daar voor werken?

Het lijkt wel of de labelaars elkaar het verlies niet gunnen. Er is zelfs een grappenmaker die het afmelden gratis aanbiedt. Een gevalletje misleiding, zo blijkt. Want na doorkilkken blijkt de prijs toch 20 euro te zijn. (Of 49 euro die je van tevoren hebt moeten betalen voor hulp bij opname van je huis.)  Onbegrijpelijk dat het ministerie dit soort praktijken toestaat.

niet gratis, maar 20 euro

Niet gratis, maar minimaal 20 euro.

 

Waarom werken sommige labelaars onder de kostprijs?

 

Ik stuur een paar pittige tweets over dit onderwerp de wereld in. En hulde: Het lijdend voorwerp van één van mijn tweets belt me. Ik vraag X (hij wil liever anoniem blijven “Anders sta ik zo weer op twitter”) waarom hij meegaat in de neerwaartse prijsspiraal. “Puur om mensen aan het werk te houden. We hebben per label 1 minuut om het te controleren.” Daar kun je natuurlijk niet veel voor doen. Het beleid is dat er alleen gecontroleerd wordt of de geuploade bijlagen kloppen. “We hebben een rode en een groene knop.” Afwijzen of toekennen. Meer smaken zijn er niet. Het is natuurlijk een groot nadeel dat iedere druk op de rode knop een ontevreden klant creëeert.  En ontevreden klanten bellen massaal. Dan houdt het ‘winstgevende’ businessmodel van 60 validaties per uur natuurlijk niet lang stand.

En weer hulde: een tweede lijdend voorwerp uit mijn tweets belt ook. Hij staat op persoonlijke titel (zoals het hoort) op de website, maar hij gebruikt daar het logo van een grotere marktpartij. Hoe zit dat? Hij meldt me dat hij afspraken heeft gemaakt met dat bureau. Dat staat namelijk om technische redenen nog niet op de website.( Net als “mijn” Beerd, zie aflevering 6 van dit makelaarsfeuilleton.) De labelaar stuurt alle aanvragen die hij krijgt door aan zijn grotere partner. Maar hoe kan die partner een label afmelden? Hij is toch nog niet aangesloten? Simpel: de labelaar  verklapt dat hij zijn inlogcode heeft afgestaan. Pardon?

Of hij zelf helemaal door heeft dat hij frauduleus bezig is, betwijfel ik. Nog snel vertelt hij me dat hij inmiddels weer twintig aanvragen binnen heeft. Die moet hij snel nog doorzetten.

Ik kan niet anders dan concluderen dat er grote misstanden zijn onder de labelaars. En dat de goeden zoals altijd lijden onder de kwaden. De meeste labelaars werken gewoon, zoals dat hoort, op persoonlijke titel. Bij hen kost een validatie ongeveer tussen de 20 en de 30 euro.

Hoog tijd dat er een goede controle komt op kwaliteit en frauduleus handelen. Anders valt het broze fundament dat het label “geniet” snel onder de de geïsoleerde vloer uit.

 

Met groene groet,

Philipine Vinke

2 thoughts on “Energielabel: de makelaar logt in (7)

  • on 22 januari 2015

    Als het vereenvoudigde energielabel onderdeel zou zijn van de opname van de taxatie, zou er niks aan de hand zijn. Doe er zelf wat (positiefs) aan!

  • on 26 februari 2015

    Beste Chris, dan ga je ervan uit dat we dat niet doen. Bij woningopnames voor verkoop nemen we het al standaard mee. In deze blogserie beschrijf ik mijn eigen ervaringen met het label. Omdat ik wil weten waar mijn klanten tegenaan lopen. Ik ben niet tegen het label. Het label zal zichzelf bewijzen (of niet) maar ervaar wel erg veel problemen met de aanvraag. Dat is de reden van deze blogserie.

Comments are closed.